میزان انطباق را بررسی کنید. رویه ­های مدیریت ریسک فعلی خود را با ۵ جزء و ۲۰ اصل چارچوب ERM مقایسه کنید. هیئت مدیره باید در خصوص چگونگی انطباق سازمان با این اصول و تغییرات مورد نیاز در این جهت از مسئولین ذیربط در سازمان سوال نماید.

فرصت ­ها را شناسایی کنید. عمیقا در مورد اصول معینی که احتمال دارد بیشترین ارزش را برای سازمان بهمراه داشته و به آن جهت مدیریت بهتر ریسک کمک کند، کاوش کنید. مثلا توجهی جدی به اصل۱ درمورد نظارت هیئت مدیره بر ریسک داشته باشید. آیا سازمان یا هیئت مدیره تا به حال ارزیابی کرده ­اند که فرایند نظارت بر ریسک چگونه تدوین شده و چگونه عمل می­ کند؟ نظارت هیئت مدیره بر ریسک اصلی است که ارزش صحیح عمل کردن را دارد.

تمام موضوعات جدید را به دقت بررسی کنید. به اصل ۱۵ توجه کنید که می­ گوید ریسک های موجود در سیستم­ های جدید، شرکته ای تحصیل شده جدید، مقررات جدید، تغییرات در پاداش، برنامه­ های جدید و غیره را شناسایی کنید. ممکن است بیشترین ریسک ­ها در هر معامله و تصمیم جدیدی که سازمان­ها اتخاذ می­ کنند وجود داشته باشند و الزاما در اهداف نباشند. بهتر است به جای این که برای پرسش­نامه، مصاحبه یا ارزیابی سالانه­ ی ریسک صبرکنید، شناسایی ریسک را به عنوان بخشی از این فرایندهای جدید در نظر داشته باشید.

ریسک استراتژیک را در نظر بگیرید. مطالعات نشان می­ دهد که ریسک استراتژیک بزرگترین خطر برای ارزش شرکت است. بنابراین مشخص کنید که آیا تا به حال ابزارهای ریسک استراتژیک را برای ریسک استراتژیک اعمال کرده ­اید یا فقط برخی ریسک ها را به عنوان ریسک استراتژیک طبقه بندی نموده اید. یک راه برای فهم این موضوع این است که همه­ ی ریسک­ های استراتژیک فعلی شناسایی شده را به سه بعد ریسک استراتژیک شناسایی شده در چارچوب ERM طبقه بندی کنید: ریسک­ های تعیین استراتژی، ریسک­ های هم­راستایی استراتژیک و ریسک ­های پیاده ­سازی استراتژی. اگر تمام ریسک­ هایتان در یک بعد طبقه ­بندی شوند، باید قبل از اطمینان بابت شناسایی تمام ریسک­های استراتژیک، اقدامات زیادی انجام دهید.

استراتژی خود را به چالش بکشید. اصل ۸ به طور واضح بیان می ­کند که استراتژی­های جایگزین را ارزیابی کنید. استراتژی شما و ریسک آن باید به چالش کشیده شوند. در محیط تجاری درهم گسیخته­ ی امروزی، این گونه عمل نکردن عاقلانه نیست.

به زمینه ­ی تجاری توجه داشته باشید. اصل۶ (ارزیابی زمینه تجاری) را بیشتر در نظر بگیرید. آیا سازمان شما ریسک ­های محیط مدام در حال تغییر را شناسایی می­ کند؟ این یک اصل است اما یک راه هوشمندانه برای اداره شرکت هم هست.

ارتباط ­ها را بیابید. روابط متقابل ریسک ها (اصل۱۴) را بررسی کنید. آیا می­دانید کدام ریسک­ها به هم مرتبط اند و کدام ریسک­ها با هم در یک زمان رخ می­ دهند؟ ندانستن این موضوع به معنی عدم مدیریت ریسک است.

به سایر اصول توجه کنید. در نهایت درمورد سایر اصول کاوش کنید و آزمون کنید که چگونه ممکن است در سازمان شما اعمال شوند. اصول ۳، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۷ هم ممکن است مخصوصا برای هیئت مدیره مفید باشند. به یاد داشته باشید مدیریت ریسک به بهبود ایجاد ارزش کمک کرده و چارچوب، ابزاری برای کمک به انجام موثر آن است.

۲۰ اصل کوزو عبارتند از:

۱. اعمال نظارت هیئت مدیره بر ریسک

۲. ایجاد ساختارهای عملیاتی

۳. تعریف فرهنگ مورد نظر

۴. تشریح تعهد به ارزش­های اصلی

۵. جذب، پیشرفت و حفظ افراد توانا

۶. تحلیل زمینه­ی تجاری

۷. تعریف ریسک پذیری

۸. ارزیابی استراتژی­های جایگزین

۹. فرموله کردن اهداف تجاری

۱۰. شناسایی ریسک

۱۱. ارزیابی شدت ریسک

۱۲. اولویت بندی ریسک­ها

۱۳. پیاده­سازی واکنش­های ریسک

۱۴. توسعه دیدگاه پرتفوی

۱۵. ارزیابی تغییرات اساسی

۱۶. مرور ریسک و عملکرد

۱۷. پیگیری پیشرفت در مدیریت ریسک شرکت

۱۸. استفاده کردن از فناوری و اطلاعات

۱۹. ارتباط با اطلاعات ریسک

۲۰. گزارش­ دهی ریسک، فرهنگ و عملکرد

 

 

به قلم راضیه سادات رابونورد
استاد راهنما: منیژه رامشه