ارائه فناوری‌های مخرب به بازار

اصطلاح فناوری‌های مخرب یا آنچه با نام تخریب خلاق شناخته می‌شود، به معنای ارائه محصولات و خدماتی است که پیش از این در بازار وجود نداشته است؛ یا دست‌کم به این شکل در بازار وجود نداشته است. تغییرات چشمگیر در محصولات و خدمات بازار موجب می‌شود تا شرکت ارائه‌کننده بتواند به مشتریان جدید دست پیدا کند، بازار خود را گسترش دهد، بخشی از سهم رقبا را از چنگال آنها درآورد و مهم‌تر آنکه معمولا تا چند سال بدون رقیب باشد و تمام منافع بازار را خود برداشت کند. نوآوری‌های اساسی که مخرب بازار رقبای کنونی هستند، به‌طور معمول به ۴ شکل بروز می‌کنند که دو شکل نخست آن، در دو سر طیف رده‌بندی مالی مشتریان اتفاق می‌افتد: یعنی یا محصولات و خدمات جدید برای مشتریانی است که قصد پرداخت هزینه‌های بالایی ندارند یا متوجه مشتریانی است که تنها به عملکرد و کارکرد می‌اندیشند و برای نیازها و خواسته‌های خود حاضر به پرداخت مبالغ بالایی هستند.

بیشتر

ترفندهایی برای توازن کار-زندگی

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس می‌گوید هیچ کس با ۴۰ ساعت کار در هفته نتوانسته است جهان را تغییر دهد. او به ندرت می‌خوابد یا فرزندان خود را می‌بیند. تیم کوک از شرکت اپل پیش از طلوع آفتاب، ایمیلش را چک می‌کند و مارک کوبان میلیاردر معروف برای شروع کسب‌و‌کار اولش تا ساعت ۲ نیمه‌شب کار می‌کرد و به مدت هفت سال به هیچ تعطیلاتی نمی‌رفت.

بیشتر

پنج درس موفقیت از دنیای ورزش

سرمربی تیم فوتبال انگلیس، گرت‌ساوث‌گیت در جام جهانی ۲۰۱۸ تمام انتظارات را پشت سر گذاشت. شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که انگلیس بتواند تا نیمه نهایی جام بالا برود. در این مسیر، انگلیس حتی موفق شد با شکست کلمبیا در ضربات پنالتی و پس از ۱۲۰ دقیقه نبرد به مرحله بالاتر صعود کند؛ این اتفاق در حالی رقم خورد که تیم ملی این کشور از سال ۱۹۹۰ به بعد، ۴ بار کارش به ضربات پنالتی کشیده شده و هر بار حذف شده بود. انگلیس در نیمه نهایی مغلوب کرواسی نایب‌قهرمان شد؛ تیمی که روحیه بالایی داشت و پیش از آن در ضربات پنالتی دانمارک و روسیه را شکست داده بود.

بیشتر